MeerjareninvesteringsPlan
Hieronder vindt u het MeerjarenInvesteringsPlan 2021-2024. Daaronder zijn de opgenomen investeringen kort toegelicht.
Project | Looptijd | Jaar inv. | Bruto inv. | Bijdrage | Netto inv. | KL2021 | KL2022 | KL2023 | KL2024 | KL2025 | ||
Nieuwe investeringen | ||||||||||||
Programma 1: Inwoner | ||||||||||||
geen nieuwe investeringen op dit programma | ||||||||||||
Totaal programma 1: Inwoner | - | - | - | - | - | - | - | - | ||||
Eerder in begroting opgenomen investeringen | ||||||||||||
Programma 1: Inwoner | ||||||||||||
1.1 | Verduurzaming Kulturhus Millingen aan de Rijn | 15 | 2024 | 750.000 | - | 750.000 | - | - | - | - | 61.250 | |
1.2 | Sportzaal in de Polder | 40 | 2021 | pm | pm | |||||||
1.3 | Nieuwbouw basisschool en gymzaal Op de Horst | 40 | 2022 | 4.500.000 | 4.500.000 | 180.000 | 178.313 | 176.625 | ||||
Totaal eerder in begroting opgenomen investeringen programma 1: Inwoner | 5.250.000 | - | 5.250.000 | - | - | 180.000 | 178.313 | 237.875 | ||||
Nieuwe Investeringen | ||||||||||||
Programma 2: Onze buurt | ||||||||||||
2.1 | Bosstraat Groesbeek, gedeeltelijk vervangen riolering | |||||||||||
Projectvoorbereiding riool | 50 | 2021 | 5.000 | 5.000 | - | 175 | 174 | 172 | 171 | |||
Uitvoering, gedeeltelijk vervangen riolering | 50 | 2021 | 55.000 | 55.000 | - | 1.925 | 1.909 | 1.892 | 1.876 | |||
2.2 | Leuthsestraat Persingen, vervangen riool en herstel wegen | |||||||||||
Projectvoorbereiding wegen | 25 | 2021 | 46.000 | - | 46.000 | 2.530 | 2.502 | 2.475 | 2.447 | |||
Uitvoering, wegen | 25 | 2021 | 500.000 | - | 500.000 | 27.500 | 27.200 | 26.900 | 26.600 | |||
Projectvoorbereiding riool | 50 | 2021 | 13.500 | - | 13.500 | 473 | 468 | 464 | 460 | |||
Uitvoering, vergroten transportriool | 50 | 2021 | 15.000 | - | 15.000 | 525 | 521 | 516 | 512 | |||
2.3 | Heikant Groesbeek, overstort | |||||||||||
Projectvoorbereiding riool | 50 | 2021 | 130.000 | - | 130.000 | 4.550 | 4.511 | 4.472 | 4.433 | |||
Uitvoering, vergroten transportriool | 50 | 2022 | 2.100.000 | - | 2.100.000 | 73.500 | 72.870 | 72.240 | ||||
2.4 | Bongerdstraat Beek, nieuwe bomen in rijbaan | |||||||||||
Projectvoorbereiding wegen | 25 | 2021 | 29.000 | - | 29.000 | 1.595 | 1.578 | 1.560 | 1.543 | |||
Uitvoering, wegen | 25 | 2021 | 250.000 | - | 250.000 | 13.750 | 13.600 | 13.450 | 13.300 | |||
Projectvoorbereiding riool | 50 | 2021 | 7.000 | - | 7.000 | 245 | 243 | 241 | 239 | |||
Uitvoering, vergroten transportriool | 50 | 2021 | 65.000 | - | 65.000 | 2.275 | 2.256 | 2.236 | 2.217 | |||
2.5 | Rijlaan Groesbeek, overlagen en aanplant bomen | |||||||||||
Projectvoorbereiding | 25 | 2021 | 18.000 | - | 18.000 | 990 | 979 | 968 | 958 | |||
Uitvoering overlagen en aaanplant bomen | 25 | 2021 | 325.000 | - | 325.000 | 17.875 | 17.680 | 17.485 | 17.290 | |||
2.6 | Renovatie pompgemalen | 10 | 2021-2024 | 700.000 | 700.000 | 20.125 | 39.988 | 59.588 | 78.926 | |||
2.7 | Pastoor Hoekstraat Breedeweg, deels vervangen riool en asfaltweg | |||||||||||
Projectvoorbereiding wegen | 25 | 2021 | 21.500 | - | 21.500 | 1.183 | 1.170 | 1.157 | 1.144 | |||
Uitvoering, wegen | 25 | 2022 | 190.000 | 100.000 | 90.000 | 4.950 | 4.896 | 4.842 | ||||
Projectvoorbereiding riool | 50 | 2021 | 9.000 | - | 9.000 | 315 | 312 | 310 | 307 | |||
Uitvoering, vergroten transportriool | 50 | 2022 | 85.000 | - | 85.000 | 2.975 | 2.950 | 2.924 | ||||
2.8 | Wilgenlaan Beek, aanpassen riool en groen | |||||||||||
Projectvoorbereiding wegen | 25 | 2021 | 32.500 | - | 32.500 | 1.788 | 1.768 | 1.749 | 1.729 | |||
Uitvoering, wegen | 25 | 2022 | 295.000 | - | 295.000 | 16.225 | 16.048 | 15.871 | ||||
Projectvoorbereiding riool | 50 | 2021 | 17.500 | - | 17.500 | 613 | 607 | 602 | 597 | |||
Uitvoering, vergroten transportriool | 50 | 2022 | 165.000 | - | 165.000 | 5.775 | 5.726 | 5.676 | ||||
2.9 | Diverse rioolrenovaties middels kousmethode, inclusief putrenovatie | |||||||||||
Projectvoorbereiding riool | 50 | 2022 | 35.000 | - | 35.000 | 1.225 | 1.215 | 1.204 | ||||
Uitvoering, renoveren diverse rioleringen | 50 | 2023 | 650.000 | - | 650.000 | 22.750 | 22.555 | |||||
2.10 | Merelweg Berg en Dal, vervangen riolering | |||||||||||
Projectvoorbereiding wegen | 25 | 2022 | 3.500 | - | 3.500 | 193 | 190 | 188 | ||||
Uitvoering, wegen | 25 | 2023 | 47.000 | - | 47.000 | 2.585 | 2.557 | |||||
Projectvoorbereiding riool | 50 | 2022 | 3.000 | - | 3.000 | 105 | 104 | 103 | ||||
Uitvoering, vergroten transportriool | 50 | 2023 | 36.000 | - | 36.000 | 1.260 | 1.249 | |||||
2.11 | Populierenstraat Breedeweg, deels vervangen riool en asfaltweg | |||||||||||
Projectvoorbereiding wegen | 25 | 2023 | 8.000 | - | 8.000 | 440 | 435 | |||||
Uitvoering, wegen | 25 | 2024 | 76.000 | 76.000 | - | - | ||||||
Projectvoorbereiding riool | 50 | 2023 | 4.000 | - | 4.000 | 140 | 139 | |||||
Uitvoering, vergroten transportriool | 50 | 2024 | 37.000 | - | 37.000 | 1.295 | ||||||
2.12 | Afwikkeling centrum Groesbeek | |||||||||||
Nieuwbouw 2e fase Spoorlaan en herinrichting Marktplein: voorbereiding | 25 | 2021 | 125.000 | 125.000 | 6.875 | 6.800 | 6.725 | 6.650 | ||||
Nieuwbouw 2e fase Spoorlaan en herinrichting Marktplein: uitvoering | 25 | 2021 | 1.475.000 | 1.475.000 | 81.125 | 80.240 | 79.355 | 78.470 | ||||
Verbeterde verkeersafwikkeling Dorpsstraat | pm | pm | pm | pm | pm | pm | pm | pm | pm | |||
Inzet reserve lopende projecten voor afwikkeling centrum Groesbeek | 640.000 | -640.000 | -25.600 | -25.600 | -25.600 | -25.600 | ||||||
Totaal nieuwe investeringen programma 2: Onze buurt | 5.973.500 | 176.000 | 5.797.500 | - | 98.430 | 222.412 | 267.409 | 286.025 | ||||
waarvan riolering | 4.132.000 | - | 4.132.000 | - | 31.220 | 134.568 | 177.506 | 197.121 | ||||
waarvan overige | 1.841.500 | 176.000 | 1.665.500 | - | 67.210 | 87.844 | 89.903 | 88.904 | ||||
Eerder in begroting opgenomen investeringen | ||||||||||||
Programma 2: Onze buurt | ||||||||||||
2 13 | Aanpak wateroverlast Breedeweg | 25 | 2021-2024 | 2.647.917 | - | 2.647.917 | 11.916 | 23.831 | 35.747 | 174.763 | 172.856 | |
Inzet reserve aanpak extreme waterlast voor dekking kapitaallasten | div | - | 900.000 | -900.000 | -3.375 | -6.750 | -10.125 | -49.500 | -48.960 | |||
2 14 | Afkoppelkrediet diverse rioleringen (€ 200.000 per jaar) | 50 | 2021-2027 | 1.400.000 | 1.400.000 | 7.000 | 14.022 | 21.067 | 28.139 | 35.239 | ||
2.15 | Reconstructie Van Lyndenstraat, Rivierstraat en Zalmstraat Millingen | - | ||||||||||
Projectvoorbereiding wegen | 25 | 2021 | 100.000 | 100.000 | 5.500 | 5.440 | 5.380 | 5.320 | ||||
Uitvoering, Vervangen wegen | 25 | 2022 | 1.650.000 | 1.650.000 | 90.750 | 89.760 | 88.770 | |||||
Projectvoorbereiding riolering | 50 | 2021 | 65.000 | 65.000 | 2.275 | 2.256 | 2.236 | 2.217 | ||||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2022 | 1.040.000 | 1.040.000 | 36.400 | 36.088 | 35.776 | |||||
2.16 | Reconstructie bedrijventerrein Mies Groesbeek | - | ||||||||||
Projectvoorbereiding wegen | 25 | 2023 | 70.000 | 70.000 | 3.850 | 3.808 | ||||||
Uitvoering, Vervangen wegen | 25 | 2024 | 2.350.000 | 2.350.000 | 129.250 | |||||||
Projectvoorbereiding riolering | 50 | 2023 | 15.000 | 15.000 | 525 | 521 | ||||||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2024 | 505.000 | 505.000 | 17.675 | |||||||
2.17 | Renovatie “water werkt” Beek | |||||||||||
Projectvoorbereiding | 25 | 2020 | 15.000 | - | 15.000 | 825 | 816 | 807 | 798 | 789 | ||
Uitvoering, Renovatie "water werkt" | 25 | 2021-2024 | 600.000 | - | 600.000 | 8.250 | 16.410 | 24.480 | 32.460 | |||
2.18 | Reconstructie Dasstraat, Eekhoornstraat en Fretstraat (De Horst) | |||||||||||
Projectvoorbereiding wegen | 25 | 2020 | 47.000 | 47.000 | 2.585 | 2.557 | 2.529 | 2.500 | 2.472 | |||
Uitvoering, Vervangen wegen | 25 | 2021 | 410.000 | - | 410.000 | 22.550 | 22.304 | 22.058 | 21.812 | |||
Projectvoorbereiding riolering | 50 | 2020 | 42.000 | 42.000 | 1.470 | 1.457 | 1.445 | 1.432 | 1.420 | |||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2021 | 366.000 | - | 366.000 | 12.810 | 12.700 | 12.590 | 12.481 | |||
2.19 | TOP Ooij | |||||||||||
Projectvoorbereiding tbv aankoop grond | 25 | 2020 | pm | pm | pm | pm | pm | pm | pm | |||
Uitvoering, aankoop grond | 25 | 2020 | pm | pm | pm | pm | pm | pm | pm | |||
Projectvoorbereiding aanleg TOP | 25 | 2020 | pm | pm | pm | pm | pm | pm | pm | |||
Uitvoering, aanleggen TOP | 25 | 2021 | pm | pm | pm | pm | pm | pm | pm | |||
2.20 | Vervangen riolering/duiker Bredeweg (Breedeweg) | |||||||||||
Projectvoorbereiding wegen | 25 | 2021 | 40.000 | - | 40.000 | 2.200 | 2.176 | 2.152 | 2.128 | |||
Uitvoering, Vervangen wegen | 25 | 2022 | 350.000 | - | 350.000 | 19.250 | 19.040 | 18.830 | ||||
Projectvoorbereiding riolering | 50 | 2021 | 20.000 | - | 20.000 | 700 | 694 | 688 | 682 | |||
Uitvoering, Vervangen riolering/duiker | 50 | 2022 | 160.000 | - | 160.000 | 5.600 | 5.552 | 5.504 | ||||
2.21 | Burg. Ottenhofstraat (Dries-Stekkenberg) Groesbeek | |||||||||||
Projectvoorbereiding wegen | 25 | 2019 | 80.000 | - | 80.000 | 4.352 | 4.304 | 4.256 | 4.208 | 4.160 | ||
Uitvoering, Vervangen wegen | 25 | 2021 | 400.000 | - | 400.000 | 22.000 | 21.760 | 21.520 | 21.280 | |||
Projectvoorbereiding riolering | 50 | 2019 | 160.000 | - | 160.000 | 5.600 | 5.552 | 5.504 | 5.456 | 5.408 | ||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2021 | 800.000 | - | 800.000 | 28.000 | 27.760 | 27.520 | 27.280 | |||
2.22 | Lijsterbesstraat relinen riolering Lijsterbestraat en afkoppelen (Breedeweg) | |||||||||||
Projectvoorbereiding | 50 | 2021 | 18.000 | - | 18.000 | 630 | 625 | 619 | 614 | |||
Uitvoering, Relinen riolering en afkoppelen HWA | 50 | 2022 | 90.000 | - | 90.000 | 3.150 | 3.123 | 3.096 | ||||
2.23 | Zevenheuvelenweg (Ottenhoffstraat tot Nieuweweg) Groesbeek | |||||||||||
Projectvoorbereiding wegen | 25 | 2022 | 70.000 | - | 70.000 | 3.850 | 3.808 | 3.766 | ||||
Uitvoering, Vervangen wegen | 25 | 2023 | 570.000 | - | 570.000 | 31.350 | 31.008 | |||||
Projectvoorbereiding riolering | 50 | 2022 | 60.000 | - | 60.000 | 2.100 | 2.082 | 2.064 | ||||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2023 | 500.000 | - | 500.000 | 17.500 | 17.350 | |||||
2.24 | Reconstructie Gooiseweg Zuid Groesbeek | |||||||||||
Projectvoorbereiding wegen | 25 | 2021 | 123.500 | - | 123.500 | 6.793 | 6.718 | 6.644 | 6.570 | |||
Uitvoering, Vervangen wegen | 25 | 2022 | 1.100.000 | - | 1.100.000 | 60.500 | 59.840 | 59.180 | ||||
Projectvoorbereiding riolering | 50 | 2021 | 72.500 | - | 72.500 | 2.538 | 2.516 | 2.494 | 2.472 | |||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2022 | 654.000 | - | 654.000 | 22.890 | 22.694 | 22.498 | ||||
2.25 | Reconstructie Gooiseweg Noord Groesbeek | |||||||||||
Projectvoorbereiding wegen | 25 | 2019 | 72.000 | - | 72.000 | 3.917 | 3.874 | 3.830 | 3.787 | 3.744 | ||
Uitvoering, Vervangen wegen | 25 | 2021 | 577.000 | - | 577.000 | 31.735 | 31.389 | 31.043 | 30.696 | |||
Projectvoorbereiding riolering | 50 | 2019 | 38.000 | - | 38.000 | 1.330 | 1.319 | 1.307 | 1.296 | 1.284 | ||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2021 | 310.000 | - | 310.000 | 10.850 | 10.757 | 10.664 | 10.571 | |||
2.26 | Bypass riolering Nassaulaan-Pr.Christinalaan Berg en Dal | |||||||||||
Projectvoorbereiding wegen | 25 | 2020 | 35.000 | - | 35.000 | 1.925 | 1.904 | 1.883 | 1.862 | 1.841 | ||
Uitvoering, Vervangen wegen | 25 | 2021 | 225.000 | - | 225.000 | 12.375 | 12.240 | 12.105 | 11.970 | |||
Projectvoorbereiding riolering | 50 | 2020 | 30.000 | - | 30.000 | 1.050 | 1.041 | 1.032 | 1.023 | 1.014 | ||
Uitvoering, Vervangen riolering | 50 | 2021 | 295.000 | - | 295.000 | 10.325 | 10.237 | 10.148 | 10.060 | |||
2.27 | Aanleg tijdelijke opslag depot | |||||||||||
Projectvoorbereiding | 25 | 2022 | 5.000 | - | 5.000 | 275 | 272 | 269 | ||||
Uitvoering, aanleg depot | 25 | 2023 | 267.000 | - | 267.000 | 14.685 | 14.525 | |||||
2.28 | Verleggen fietspad Meerwijkselaan Heilig Landstichting | |||||||||||
Projectvoorbereiding | 25 | 2021 | 65.000 | - | 65.000 | 3.575 | 3.536 | 3.497 | 3.458 | |||
Uitvoering,verbreding rijbaan | 25 | 2022 | 585.000 | 170.000 | 415.000 | 22.825 | 22.576 | 22.327 | ||||
2.29 | Vervanging asfaltrijbanen binnen de bebouwde kom 2019-2028 | 25 | 2021-2028 | 4.200.000 | 4.200.000 | 33.000 | 65.640 | 97.920 | 129.840 | 161.400 | ||
2.30 | Centrumgebied Ooij (omgeving Reinier van Ooijplein) | |||||||||||
Visie (heel Ooij), ontwerp (centrum) & deel I projectvoorbereiding | 25 | 2020 | 247.500 | - | 247.500 | 13.613 | 13.464 | 13.316 | 13.167 | 13.019 | ||
Deel II projectvoorbereiding | 25 | 2021 | 42.500 | - | 42.500 | 2.338 | 2.312 | 2.287 | 2.261 | |||
Uitvoering, vitaliseren centrum | 25 | 2022 | 765.600 | - | 765.600 | 42.108 | 41.649 | 41.189 | ||||
2.31 | Toplaag kunstgrasvelden De Treffers | 15 | 2021 | 600.000 | - | 600.000 | 49.000 | 48.400 | 47.800 | 47.200 | ||
2.32 | Uitbreiding natuurgrasveld De Treffers | 20 | 2021 | 160.000 | - | 160.000 | 10.400 | 10.280 | 10.160 | 10.040 | ||
2.33 | Toplaag kunstgrasveld SVO | 10 | 2021 | 300.000 | - | 300.000 | 34.500 | 34.050 | 33.600 | 33.150 | ||
2.34 | Toplaag kunstgrasveld Groesbeekse Boys | 15 | 2021 | 300.000 | - | 300.000 | 24.500 | 24.200 | 23.900 | 23.600 | ||
2.35 | Sportaccommodaties Vervanging kleedkamers | 40 | 2022-2024 | 1.654.013 | - | 1.654.013 | - | - | 66.161 | 65.540 | 64.920 | |
2.36 | Sportaccommodaties Vervanging velden | 20 | 2022-2024 | 1.584.180 | - | 1.584.180 | - | - | 77.250 | 162.391 | 160.298 | |
2.37 | Tennisaccommodaties Aanpassing/vervanging | 20 | 2022-2024 | 1.143.797 | - | 1.143.797 | - | - | 53.723 | 53.172 | 52.799 | |
Totaal eerder in begroting opgenomen investeringen programma 2: Onze buurt | 30.092.507 | 1.070.000 | 29.022.507 | 85.207 | 436.873 | 996.108 | 1.287.853 | 1.469.429 | ||||
waarvan riolering | 9.288.417 | 900.000 | 8.388.417 | 24.991 | 108.600 | 193.660 | 317.132 | 339.120 | ||||
waarvan overige | 20.804.090 | 170.000 | 20.634.090 | 60.216 | 328.273 | 802.448 | 970.721 | 1.130.309 | ||||
Nieuwe investeringen | ||||||||||||
Programma 5: Overhead | ||||||||||||
5.1 | ICT middelen | 5 | 2020-2021 | 700.000 | - | 700.000 | 75.250 | 149.450 | 147.350 | 145.250 | 143.150 | |
5.2 | Inrichting werkplekken | 8 | 2020-2021 | 300.000 | - | 300.000 | 21.000 | 41.719 | 41.157 | 40.594 | 40.031 | |
5.3 | Aanschaf materieel 2024 | 8 | 2024 | 62.000 | - | 62.000 | 8.680 | |||||
Totaal nieuwe investeringen programma 5: Overhead | 1.062.000 | - | 1.062.000 | 96.250 | 191.169 | 188.507 | 185.844 | 191.861 | ||||
Eerder in begroting opgenomen investeringen | ||||||||||||
Programma 5: Overhead | ||||||||||||
5.4 | Zoutloods Millingen aan de Rijn | |||||||||||
Projectvoorbereiding | 40 | 2020 | 30.000 | 30.000 | 1.200 | 1.189 | 1.178 | 1.166 | 1.155 | |||
Uitvoering, bouwen zoutloods | 40 | 2021 | 300.000 | 300.000 | 12.000 | 11.888 | 11.775 | 11.663 | ||||
5.5 | Aanschaf materieel 2021 | 8 | 2021 | 284.000 | - | 284.000 | 39.760 | 39.228 | 38.695 | 38.163 | ||
5.6 | Aanschaf materieel 2022 | 8 | 2022 | 230.000 | - | 230.000 | 32.200 | 31.769 | 31.338 | |||
5.7 | Aanschaf materieel 2023 | 8 | 2023 | 168.000 | - | 168.000 | 23.520 | 23.205 | ||||
5.8 | Aanpassing gemeentehuis | 20 | 2021 | 660.000 | - | 660.000 | 42.900 | 42.368 | 41.835 | 41.303 | ||
Totaal eerder in begroting opgenomen investeringen programma 5: Overhead | 1.672.000 | - | 1.672.000 | 1.200 | 95.849 | 126.860 | 148.760 | 146.825 | ||||
Totaal nieuwe investeringen alle programma's | 7.035.500 | 176.000 | 6.859.500 | 96.250 | 289.599 | 410.919 | 453.253 | 477.886 | ||||
Totaal eerder in begroting opgenomen investeringen alle programma's | 37.014.507 | 1.070.000 | 35.944.507 | 86.407 | 532.722 | 1.302.968 | 1.614.925 | 1.854.129 | ||||
Totaal investeringen alle programma's | 44.050.007 | 1.246.000 | 42.804.007 | 182.657 | 822.321 | 1.713.887 | 2.068.178 | 2.332.015 | ||||
waarvan riolering | 13.420.417 | 900.000 | 12.520.417 | 24.991 | 139.820 | 328.228 | 494.638 | 536.241 |
1.1 Verduurzaming Kulturhus Millingen aan de Rijn
Het Kulturhus in Millingen heeft duurzaamheidslabel F. De ambitie van de gemeente Berg en Dal is minimaal label B. Hiervoor moeten we flink investeren in het dak, W-installaties, gedeeltelijk HR++ glas en spouwmuurisolatie. De investering staat gepland voor het jaar 2024. Voordat we deze investering uitvoeren, willen we eerst een vastgoedvisie vaststellen.
1.2 Sportzaal in de Polder
Voor aankoop van sportzaal Morgenfit in Ooij een totale investering van € 595.000, inclusief
noodzakelijk onderhoud en notariskosten beschikbaar. De gemeenteraad heeft op 24 september besloten Morgenfit te kopen.
1.3 Nieuwbouw basisschool en gymzaal Op de Horst
Het SPOG heeft een quickscan laten doen naar de staat van het gebouw van basisschool Op de Horst. Hieruit komt naar voren dat binnen een periode van 4 jaar vernieuwbouw (nieuwbouw/renovatie) van de oude bouwdelen nodig is. Omdat nog niet duidelijk is wat de impact van deze vernieuwbouw is op de gymzaal van de basisschool, is nog geen groot onderhoud gepleegd aan de gymzaal. Het SPOG wil, net als wij, graag een integrale afweging maken en de gymzaal hierbij betrekken.
Indicatief ramen we de volgende investeringskosten. Nieuwbouw van het hele schoolgebouw betekent volgens de normvergoeding een investering van ongeveer € 3,3 miljoen. Komt hier ook nieuwbouw van de gymzaal bij dan betekent dit een extra investering van ongeveer tussen de € 1 en € 1,2 miljoen, afhankelijk van de vraag of de gymzaal geïntegreerd wordt in de school of niet.
2.1 Bosstraat Groesbeek, gedeeltelijk vervangen riolering
In een specifiek gedeelte van de Bosstraat is het riool aan vervanging toe. We vervangen het riool. Dit gebeurt in combinatie met wegenonderhoud.
2.2 Leuthsestraat Persingen, vervangen riool en herstel wegen
Uit de camera-inspectie van 2020 bleek dat er ernstige verzakkingen in de leidingen zijn. Hierdoor stroomt het afvalwater niet meer zoals het hoort en leidt dit tot verstoppingen en klachten. We vervangen het verzakte riool door een nieuwe leiding zodat de afstroming weer hersteld wordt.
2.3 Heikant Groesbeek, overstort
Op de Heikant in Groesbeek stond vroeger een rioolwaterzuivering. Begin jaren 90 is deze zuivering gesloopt. De (oude) vertragingsreservoirs worden door de gemeente gebruikt als berging voor het rioolstelsel van Groesbeek-Noord, om te voldoen aan de zogenaamde basisinspanning. De huidige inhoud van de berging betreft zo’n 4.280 m³. (dit komt neer op zo’n 8 mm). Het betreft een openberging.
De afgelopen jaren is woningbouw steeds verder richting deze openberging uitgebreid. Dit heeft geleid tot klachten over stankoverlast. Op en nabij de huidige locatie zijn ook plannen voor verdere ontwikkeling van woningbouw. Om dit mogelijk te maken en om de overlast van stank weg te nemen leggen wij een nieuwe ondergrondse bergbezinkvoorziening aan. Bijkomend voordeel is ook dat de waterkwaliteit in het verlengde van het Groeske verbetert.
Gelijktijdig met de werkzaamheden voor de aanleg van een bergbezinkvoorziening willen we de uitmonding van de overstort aan de Mariendaalseweg verplaatsen. Nu ligt deze ter hoogte van een basisschool en dat is niet wenselijk.
2.4 Bongerdstraat Beek, nieuwe bomen in rijbaan
Voorheen stonden aan de Bongerdstraat bomen in het trottoir. De bomen zijn destijds verwijderd ter voorbereiding op een project, dat niet in uitvoering gegaan is.
Dit project gaat over het planten van nieuwe bomen. Niet in het trottoir, maar op tactische punten in de rijbaan, zodat we gelijktijdig snelheid remmende wegversmallingen creëren. Het planten van bomen in de rijbaan draagt bij aan een prettige woonomgeving en klimaatdoelstellingen en begaanbare trottoirs.
2.5 Rijlaan Groesbeek, overlagen en aanplant bomen
Nadat het vrijliggend fietspad gerealiseerd is, willen wij de Rijlaan definitief inrichten. Daarvoor verwijderen we de markering en brengen wij een definitieve deklaag aan. Dit is de bovenste laag van het asfalt.
De gemeente onderhoudt het nieuwe fietspad én de bomen naast het fietspad. Met Staatsbosbeheer is afgesproken dat wij de bomenrij in stand houden en de laanstructuur versterken. Daarom zullen wij ongeveer 50 nieuwe beukenbomen planten.
2.6 Renovatie pompgemalen
Op diverse plekken renoveren en vervangen wij pompgemalen. Dit doen we om de werking en afvoer van rioolwater in stand te houden.
2.7 Pastoor Hoekstraat Breedeweg, deels vervangen riool en asfaltweg
Een gedeelte van het riool vervangen we. Uit de inspectie van 2018 is gebleken dat de kwaliteit van het riool slecht is. Om dit te doen moeten wij de weg openbreken. Daarom vormen we gelijkertijd de asfaltweg om naar klinkerweg.
Daar waar ruimte is, vervangen we verharding voor groen en bomen.
De weg richten wij is als 30 km/uur zone met specifiek een inrichting als ‘schoolzone’ ter hoogte van de basisschool.
Voor dit project is gerekend met een bijdrage van € 100.000 uit project 2.30 (Vervanging asfaltrijbanen binnen de bebouwde kom 2019-2028).
2.8 Wilgenlaan Beek, aanpassen riool en groen
Gedeeltelijk vervangen wij het riool, omdat uit de inspectie van 2019 blijkt dat deze op sommige plekken slechts is. Afkoppelen is niet mogelijk. Omdat de weg ook op de nominatie voor onderhoud staat, combineren we het werk. Gedeeltelijk vervangen wij ook de rijbaan.
Daar waar ruimte is, vervangen we verharding voor groen en bomen. In ieder geval vervangen we 22 wilgenbomen. De kwaliteit van de bomen is slecht.
2.9 Diverse rioolrenovaties middels kousmethode, inclusief putrenovatie
In de afgelopen jaren is de riolering in Berg en Dal op verschillende locaties gereinigd en geïnspecteerd. Uit deze inspecties is gebleken dat de kwaliteit van meerdere rioleringen zodanig slecht is dat we moeten ingrijpen. Omdat de bovengrond boven deze leidingen niet aan onderhoud toe is kiezen we voor renovatie van binnenuit. We herstellen het riool door het inbrengen van een zogenaamde binnenvoering die we laten uitharden (kousmethode). Ook zullen wij de putten herstellen. Na renovatie kunnen de riolen weer 50 jaar mee.
2.10 Merelweg Berg en Dal, vervangen riolering
In 2018 is de gehele kern Berg en Dal geïnspecteerd. Daaruit bleek dat er in de Merelweg enkele riolen zijn die we moeten vervangen. Renovatie is niet mogelijk vanwege te kleine diameters.
2.11 Populierenstraat Breedeweg, deels vervangen riool en asfaltweg
In 2018 is de riolering in de gehele kern Breedeweg gereinigd en geïnspecteerd. Uit deze inspectie is naar voren gekomen dat de kwaliteit van de gemengde riolering in de Populierenstraat slecht is. Om dit te doen moeten wij de weg openbreken. Daarom vormen we gelijkertijd de asfaltweg om naar klinkerweg.
Daar waar ruimte is, vervangen we verharding voor groen en bomen.
Voor dit project is gerekend met een bijdrage van € 76.000 uit project 2.30 (Vervanging asfaltrijbanen binnen de bebouwde kom 2019-2028).
2.12 Afwikkeling centrum Groesbeek
Met het project afronding centrum Groesbeek bereiken we het volgende:
- Nieuwbouw 2e fase Spoorlaan.
- Herinrichting marktplein;
- Verbeterde verkeersafwikkeling van de Dorpsstraat
Aan het centrum in Groesbeek is al vele jaren gewerkt en kent een lange voorgeschiedenis. Met deze afronding krijgen we een centrumgebied dat blijvend aantrekkelijk en toekomstbestendig is. Hiervoor moet het marktplein een kwaliteitsimpuls krijgen, zodat de deelgebieden van het centrum functioneel en visueel met elkaar verbonden zijn. De herinrichting biedt kansen om het gebied een groenere uitstraling te geven en zo bij te dragen aan het verminderen van hitte- en/of droogtestress. Ook biedt herinrichting kansen om het autoverkeer op de Dorpsstraat meer passend verkeersgedrag te laten vertonen dat past bij een centrumgebied.
Als gemeente hebben wij een verplichting richting de ontwikkelaar van de 2e fase Spoorlaan. We moeten naast de bouw van de appartementen en de winkelplint nu ook het marktplein opnieuw inrichten. Zo moet er een goede aansluiting op de nieuwbouw zijn en ook op het al eerder gerealiseerde plan Bellevue. Naar verwachting zal de ontwikkelaar medio 2021 starten met sloop- en bouwwerkzaamheden.
De Raad heeft op 4 juli 2019 (VB/Raad/17/00559) besloten de grondexploitaties van de voormalige projecten Spoorlaan en de Markt (deelprojecten van het oude totaal Centrumplan Groesbeek) af te sluiten. Het resultaat is toegevoegd aan de bestemmingsreserve lopende projecten. Deze reserve hebben we nog in afwachting van verdere ontwikkeling van het nieuwe project Afronding Centrum Groesbeek. Bij afsluiting van de grondexploitaties is aangegeven dat we nog wel kosten moeten maken in het project. Het aangenomen voorstel zorgde ervoor om het saldo toe te voegen aan de reserve lopende projecten. Daarmee blijft het geld beschikbaar voor de afronding van het Centrum in Groesbeek. De beschikbare middelen in de reserve lopende projecten (€ 640k) zijn niet toereikend om de ambities bepaald door de raad voor het marktplein en Dorpsstraat te vertalen naar realistische ontwerpen.
We ramen de investering kosten voor herinrichting marktplein op maximaal € 1.600.000. Inbegrepen in dit bedrag is een voorbereidingskrediet van € 125.000 opgenomen in de begroting. De reserve lopende projecten bedraagt € 640.000. Met de investering van € 1.600.000 en een afschrijving van 25 jaar van deze investering is er sprake van een netto kapitaallast (=kapitaallast minus reserve) van ongeveer € 62.000 .
Besluitvorming uitvoering marktplein
Het voorbereidingskrediet is bedoeld voor werkzaamheden ten behoeve van realisatie nieuwbouw fase 2 Spoorlaan en om ontwerp varianten op te stellen voor het marktplein en Dorpsstraat. We leggen de varianten door middel van een uitgebreide peiling voor aan de inwoners van Groesbeek en andere belanghebbenden. Daarna leggen we de varianten en het resultaat van de peiling ter besluitvorming voor aan de gemeenteraad. Zij beslist over de uiteindelijke keuze voor herinrichting van het marktplein en Dorpsstraat.
Kosten voor verbeterde verkeersafwikkeling Dorpsstraat zijn nog niet meegenomen in de begroting. Als voor verkeersmaatregelen Dorpsstraat gekozen wordt zullen deze maatregelen pas op een later moment uitgevoerd worden dan herinrichting marktplein.
De nog bestaande levensduur van het wegdek van de Dorpsstraat rechtvaardigt pas na 2028 investeringen. Bij het opstellen van ontwerpen voor het marktplein en de Dorpsstraat zullen extra investeringen voor de Dorpsstraat inzichtelijk gemaakt worden. Bij de keuze voor maatregelen verbeterde verkeersafwikkeling van de Dorpsstraat zal voor dekking ook naar onderhoud en mobiliteit budgetten gekeken worden.
2.13 Aanpak wateroverlast
In het meerjaren investeringsplan (MIP) is een bedrag van ruim 3,1 miljoen beschikbaar voor de aanpak van extreme wateroverlast. Prioriteit is gegeven aan het project Wateroverlast Breedeweg waardoor we deze middelen hiervoor aanwenden. De totale project omvang van aanpak extreme wateroverlast in Breedeweg is € 8,0 miljoen waarbij het Waterschap een bijdrage doet van 3,65 miljoen. Daarnaast ramen we € 0,3 miljoen aan bijdragen van derden. Het tekort verwachten we te kunnen dekken door subsidies en/of het niet uitvoeren van enkele maatregelen.
De gemeenteraad heeft de afgelopen jaren voor aanpak van wateroverlast € 900.000 beschikbaar gesteld. Dit bedrag is gestort in de bestemmingsreserve aanpak extreme wateroverlast. Daarmee dekken we een deel van de kapitaallasten.
2.14 Afkoppelkrediet diverse rioleringen (€ 200.000 per jaar)
In 2016 heeft de gemeenteraad voor een periode van 10 jaar 6 miljoen euro beschikbaar gesteld om achterstallig onderhoud aan asfaltverhardingen weg te werken (2.30). De gemiddelde kwaliteit van de wegen was te laag geworden. In dit budget zijn geen middelen opgenomen om ook het riool te kunnen afkoppelen en regenwater te infiltreren. Wanneer we geen regenwater infiltreren voldoen we niet aan onze duurzaamheidsambitie. Daarom nemen we hiervoor nu een apart krediet op, zodat we het afkoppelen van de riolering kunnen combineren met het vervangen van de verharding.
2.15 Reconstructie Van Lyndenstraat, Rivierstraat en Zalmstraat Millingen
De wegen zijn slecht en daarom aan vervanging toe. Daarnaast willen we het gemengde riool vervangen en een apart hemelwaterriool aanleggen. Dit is de aanleiding om de complete straten (van gevel tot gevel) te reconstrueren.
2.16 Reconstructie bedrijventerrein Mies Groesbeek
De wegen op bedrijventerrein Mies zijn slecht en voldoen niet meer aan de vastgestelde kwaliteitseisen. Daarom gaan we de wegen vervangen. Het is een bedrijventerrein, dus asfalteren we de wegen. Dit doen we in combinatie met het deels vervangen van de riolering. Het riool is nog niet overal slecht. Daarom vervangen we alleen de plekken waar het riool slecht is. Daarnaast willen we meer groen (bomen) aanbrengen.
2.17 Renovatie “water werkt” Beek
20 jaar geleden zijn de natuurlijke beken in Beek en Ubbergen weer zichtbaar gemaakt. Dit is destijds met veel subsidie aangelegd. De totale kosten waren toen 2 miljoen gulden. Het systeem raakt in verval. Er is een plan gemaakt om alle gemetselde natuurstenen goten voor verval te behoeden. Voor de watervoerende functie is dit systeem essentieel. Landelijk wordt “water werkt” als schoolvoorbeeld genoemd van modern beekbeheer. Samen met “het Groeske” en “de Groesbeek” wordt het regelmatig bezocht door bestuurders en waterdeskundigen uit heel Nederland.
2.18 Reconstructie Dasstraat, Eekhoornstraat en Fretstraat (De Horst)
In de Dasstraat, Eekhoornstraat en Fretstraat is de waterleiding de afgelopen jaren zeer regelmatig gesprongen. Als gevolg daarvan raakte de laatste keer ook de gasleiding lek. De nutsbedrijven zoals Vitens en Liander wachten op een actie van de gemeente waarop zij aan kunnen sluiten. Wij willen het huidige gemengde riool vervangen door een gescheiden rioolstelsel. Dit doen we in combinatie met een reconstructie van de weg.
2.19 TOP Ooij
Om de Ooijpolder toeristisch goed te ontsluiten zijn TOP’s (Toeristisch OpstapPunten) nodig. De voormalige gemeenteraad van Ubbergen heeft hiertoe besloten en het is ook opgenomen in de Mobiliteitsvisie Berg en Dal. Aan het einde van de Hubertusweg ligt een zeer geschikte kavel. Deze is bereikbaar via de Bouwkamp. Wij verkennen de mogelijkheden voor grondaankoop van Staatsbosbeheer (ongeveer 1 hectare).
2.20 Vervangen riolering/duiker Bredeweg (Breedeweg)
Het asfalt op de Bredeweg is slecht. We gaan tegelijk met het vervangen van de riolering/ duiker de weg vervangen. Het betreft het gedeelte van de Bredeweg vanaf de Sint Antoniusweg tot en met huisnummer 94 (nabij de komgrens). Deze investering heeft uiteraard wel invloed op de wateroverlast in de Breedeweg, maar is geen onderdeel van het project wateroverlast Breedeweg. Het betreft reguliere werkzaamheden.
2.21 Burg. Ottenhofstraat (Dries-Stekkenberg) Groesbeek
Het weggedeelte van de Dries- Stekkenberg en Burgemeester Ottenhoffstraat (het gedeelte vanaf de Margrietstraat tot aan de Molenweg/Dorpsstraat) is aan vervanging toe. Zoals besloten in uw mobiliteitsvisie richten we de weg meteen ook als erftoegangsweg-plus in met rode fietssuggestiestroken.
2.22 Lijsterbesstraat relinen riolering Lijsterbestraat en afkoppelen (Breedeweg)
In 2018 is een rioolinspectie uitgevoerd. Daaruit is gebleken dat het riool in de Lijsterbesstraat (Breedeweg) aan vernieuwing toe is. Het betreft het gedeelte vanaf de Kruksebaan tot en met het Hemeltje. De weg is nog in goede conditie. Het riool kunnen we relinen. Relinen is het vanuit de binnenkant vernieuwen van het riool.
Daarnaast stellen we voor om de verbinding tussen de riolering op het Hemeltje dicht te zetten. De kolken in de openbare ruimte willen we afkoppelen zodat water kan infiltreren in de bodem.
2.23 Zevenheuvelenweg (Ottenhoffstraat tot Nieuweweg) Groesbeek
De Zevenheuvelenweg is aan vervanging toe. In deze weg ligt nog een gemengd rioolstelsel. Waar mogelijk koppelen wij hemelwater af, door een gescheiden stelsel aan te brengen. Het gaat om het weggedeelte vanaf de Burgemeester Ottenhoffstraat tot aan de Nieuweweg. Zoals besloten in uw mobiliteitsvisie richten we de weg meteen ook als erftoegangsweg-plus in met rode fietssuggestiestroken.
2.24 Reconstructie Gooiseweg Zuid Groesbeek
Een aantal strengen in de Rembrandtweg, Jozef Israëlweg, Jan Steenweg, Breitnerweg, Pieter de Hooghweg en Vincent van Goghweg zijn dusdanig beschadigd dat ze aan vervanging toe zijn. Ook ligt de riolering grotendeels in de voetpaden. Dat is onwenselijk omdat er dan onvoldoende ruimte beschikbaar is voor kabels en leidingen. Daarnaast biedt vervanging de mogelijkheid tot de aanleg van gescheiden riolering. Daardoor kunnen wij de openbare ruimte afkoppelen.
Naast vervanging van de ondergrondse infra (riolering) is de asfaltverharding op de wegen ten zuiden van de Gooiseweg ook aan vervanging toe. In combinatie met vervanging van de riolering, reconstrueren we ook de wegen ten zuiden van de Gooiseweg. De Rembrandtweg maken we daarbij geschikt als onderdeel van de fietsroute tussen de Drul en het centrum (via onder andere het nieuwe fietspad langs de Mallemolen).
Aansluitend aan dit project richten we de Van Ruysdaelweg en Gerard Douweg opnieuw in. Eerder was dit een apart project. Nu zijn beide projecten samengevoegd tot een groot project. We vervangen de asfaltweg door klinkerverharding en het hemelwater koppelen we af van het riool. We willen deze straten ook inrichten met meer groen.
2.25 Reconstructie Gooiseweg Noord Groesbeek
Nagenoeg alle strengen in de Frieselaan, Drentselaan, Vermeerweg, Frans Halsweg en Aelbert Cuypweg vertonen dusdanige schades dat ze aan vernieuwing toe zijn. Daarnaast biedt vervanging de mogelijkheid tot aanleg van gescheiden riolering. Daardoor kunnen we de openbare ruimte afkoppelen. Daarnaast is ook de technische levensduur van de bestaande verharding bereikt. We vervangen de oude riolering in combinatie met een reconstructie van de wegen ten noorden van de Gooiseweg.
2.26 Bypass riolering Nassaulaan-Pr.Christinalaan Berg en Dal
In het kader van het verminderen van wateroverlast in Nijmegen-Oost passen wij het rioolstelsel aan. Door een bypass te maken kan het regenwater naar het infiltratie bassin aan de Nassaulaan. De bovengrondse inrichting laat wat betreft de kwaliteit te wensen overlaat. Vooralsnog gaan we uit van het herstraten van de aanwezige elementenverharding en handhaving van de halfverharding in de Prinses Christinalaan (gemeente Nijmegen).
Voor de Nassaulaan gaan we uit van een volledige reconstructie. Het gaat om het stuk tussen de Oude Kleefsebaan en Prins Bernhardlaan. We vervangen het asfalt door elementenverharding. Voor de voetpaden, parkeervakken en dergelijke in de Nassaulaan maken we gebruik van nieuwe materialen. De projectgrens is uitgebreid tot aan de Stollenbergweg. Extra middelen zetten wij in vanuit project 2.30.
2.27 Aanleg tijdelijke opslag depot
Tijdens werken komt vaak grond en andere materiaal vrij. Er is geen terrein voor opslag waar wij deze materialen tijdelijk kwijt kunnen. Voorheen brachten wij materiaal naar de waterzuivering (betonbak van Waterschap) aan de Heikant. De bak moet vrij blijven voor waterberging. Daardoor is het niet meer mogelijk om daar materiaal op te slaan. We zoeken hiervoor nog een geschikte alternatieve locatie.
2.28 Verleggen fietspad Meerwijkselaan Heilig Landstichting
De Meerwijkselaan heeft afgelopen jaren groot onderhoud gehad, waarmee de weg geschikt is voor het huidige gebruik. De weg is een erftoegangsweg, vanwege de ruimtelijke beperkingen. Op het gedeelte Postweg-Zevenheuvelenweg is de rijbaan in 2000 sterk versmald voor de aanleg van een vrijliggend fietspad. De aanwezige monumentale beukenlaan stond het verbreden van het wegprofiel niet toe. Door ziekte is de beukenlaan nu bijna helemaal verdwenen. Wij zijn nu in overleg met de eigenaar van de ondergrond om een strook te mogen aankopen. Daarna kunnen we het fietspad verleggen en de weg haar oorspronkelijke breedte teruggeven.
Voor dit project is gerekend met een bijdrage van €170.000 uit de voorziening onderhoud wegen.
2.29 Vervanging asfaltrijbanen binnen de bebouwde kom 2019-2028
Een aantal asfaltwegen binnen de bebouwde kom zijn in slechte staat/ aan het einde van de levensduur. We gaan deze wegen de komende jaren vervangen door elementverharding. Het gaat hier om wegen in woonwijken (30 km/uur).
2.30 Centrumgebied Ooij (omgeving Reinier van Ooijplein)
We gaan een gebiedsvisie opstellen voor Ooij in nauw overleg met de bewoners. Daarbij maken we een uitvoeringsplan voor het centrumgebied.
2.31 t/m 2.34 Toplaag kunstgrasvelden De Treffers, Uitbreiding natuurgrasveld De Treffers, Toplaag kunstgrasveld SVO en Toplaag kunstgrasveld Groesbeekse Boys
Voor 2021 staat op het programma de vervanging van de toplaag van kunstgrasvelden bij De Treffers, Groesbeekse Boys en SVO, en er ligt een verzoek voor uitbreiding van veld 5 bij De Treffers.
Gezien het feit dat de toplaag van deze kunstgrasvelden hun levensduur hebben bereikt dienen de kunstgrasvelden, cyclisch gezien, vervangen te worden. De keuringsrapporten van KIWA-ISA-Sport geven ook aan dat vervanging aan de orde is. Bij de vervanging van de kunstgrasvelden nemen we de ontwikkelingen mee over het in voorbereiding zijnde verbod op micro plastics en synthetische infill.
Op basis van ledenontwikkeling bestaat recht op een 5 e veld. De Treffers hebben reeds een 5 e veld, doch dit voldoet niet aan de minimale KNVB-wedstrijdafmetingen. We bespreken de consequenties van deze uitbreiding/aanpassing met De Treffers.
2.35 t/m 2.37 Sport- en Tennisaccommodaties
Er is een meerjarig vervangingsschema gemaakt voor alle sportvelden en kleedkamers. We hebben een prognose gemaakt voor de komende jaren. Sportverenigingen moeten een aanvraag indienen voor een investeringsbijdrage.
5.1 ICT middelen
Op dit moment wordt er krapte ervaren in het gemeentehuis en is de verwachting dat we, ook na de coronacrisis, langer thuiswerken. Er zijn te weinig overleg- en vergaderruimtes en werkplekken in het gemeentehuis. Door te investeren zorgen we ervoor dat een ieder zijn werk goed uit kan blijven voeren, op een efficiënte en duurzame manier. Andere gemeenten werken al langere tijd flexibel. Een voorbeeld hiervan is de gemeente Wijchen. Bij deze gemeenten zullen we ervaringen en informatie ophalen.
- ICT middelen, we willen iedereen laten werken met een laptop: € 300.000
- Samenwerkvoorzieningen in vergaderruimten, zodat je altijd
kunt deelnemen aan vergaderingen: € 100.000
- Digitalisering van processen om mensen plaats onafhankelijk
te kunnen laten werken: € 300.000
- Werkplekken € 300.000
5.2 Inrichting werkplekken
Zie 5.1.
5.3 Aanschaf materieel 2024
Dit betreft de vervanging en/of aanschaf van materieel bij de buitendienst. Het gaat om de aanschaf van auto's en materieel om te vegen en zout te strooien. Waar mogelijk vervangen wij gereedschap en materieel die werken op fossiele brandstof naar elektrisch.
5.4 Zoutloods Millingen aan de Rijn
De bestaande zoutloods is in slechte staat en de asbest dakplaten moeten we vervangen. Daarnaast is er behoefte aan meer ruimte voor overdekte opslag van strooimaterieel. Ook richten wij dan het gehele terrein opnieuw in om weer te voldoen aan de huidige eisen (bijvoorbeeld afwatering). We maken ook de afscheiding met de buren definitief.
5.5 t/m 5.7 Aanschaf materieel 2021-2023
Dit betreft de vervanging en/of aanschaf van materieel bij de buitendienst. Het gaat om de aanschaf van auto's en materieel om te vegen en zout te strooien. Waar mogelijk vervangen wij gereedschap en materieel die werken op fossiele brandstof naar elektrisch.
5.8 Aanpassing gemeentehuis
We willen het sociaal team in het gemeentehuis houden en dus niet extern huisvesten. Om dit mogelijk te maken zijn aanpassingen nodig.
We lossen we knelpunten op die uit het medewerkersonderzoek 2017 zijn gekomen. Verder moeten we voor de nieuwe manier van werken aanpassingen voor thuiswerken en aanpassingen in het gemeentehuis uitvoeren. Voordat we starten met deze investering leggen we het voorstel voor aan de gemeenteraad.