- Verbonden partij Omgevingsdienst Rijk van Nijmegen
Omgevingsdienst Rijk van Nijmegen
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Nijmegen
Verantwoordelijke portefeuille
N. Verheul
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Lid algemeen bestuur/Lid dagelijks bestuur
Deelnemers
Beuningen, Druten, Heumen, Nijmegen, Wijchen, Berg en Dal en provincie Gelderland
Openbaar en gemeentelijk belang
De ODRN behartigt de belangen van de deelnemers op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving in het kader van het omgevingsrecht.
Het doel van de vorming van de ODRN is het bereiken van een hogere kwaliteit van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) en door bundeling van deze taken de efficiency te verbeteren.
Alle deelnemende gemeenten hebben hun milieutaken ingebracht (verplichting vanuit het Rijk). De gemeente Berg en Dal, gemeente Nijmegen en de provincie Gelderland hebben ook de uitvoering van de bouwtaken (Wabo-breed) ingebracht.Visie
De opgedragen taken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving zodanig uitvoeren dat deze dienstbaar zijn aan veilige fysieke leefomgeving. Hierbij vindt de uitvoering plaats op kwalitatief goed niveau, efficiënt en met het oog voor de klant. Extra aandacht wordt hierbij gegeven aan de risicovolle (bedrijfs)activiteiten in het kader van het toezicht op risicobedrijven en de vergunningverlening bij complexe bedrijven.
Beleidsvoornemens
Bij uitvoering van de taken gelden, naast wettelijke voorschriften, de beleids- en/of toetsingskaders die worden ingebracht door de partners. Steeds zal worden beoordeeld in hoeverre er verschillen zitten in deze beleidskaders van de partners en zullen voorstellen gedaan worden hoe met deze verschillen om te gaan.
Er loopt een discussie over de cultuurverandering bij de ODRN naar de ‘Ja, mits’ houding. Deze verandering sluit ook aan bij de transitie die de komende Omgevingswet van ons vraagt.
Bedragen x € 1.000
Rekening 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
-2.012
-2.025
-2.065
-1.909
-1.909
-1.846
Eind boekjaar 2019
Eind boekjaar 2020
Eind boekjaar 2021
Eind boekjaar 2022
Eind boekjaar 2023
Eind boekjaar 2024
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
11,25%
11,30%
Resultaat verbonden partij
20
0
0
Omvang eigen vermogen verbonden partij
74
0
0
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
5.201
2.475
2.500
Toelichting
Ontwikkelingen
- Verbeterplan ODRN
- Omgevingswet
- Wet kwaliteitsborging bouwen (Wkb)
De ODRN heeft een ontwikkelplan opgesteld aan de hand van 3 ontwikkellijnen: 1. Zakelijkheid, 2. Gezamenlijkheid en 3. Wettelijke ontwikkelingen.
De genoemde ontwikkelingen zijn hierin meegenomen.Risico's
Uit het ontwikkelplan blijkt dat het realistisch inschatten van de omvang van de opdracht aan de ODRN essentieel is om de omvang van het benodigde personeel te bepalen en hiermee de kosten in de hand te houden. Onderschatting van de omvang van de opdracht leidt tot hogere kosten, wegens de noodzaak van ad-hoc inhuur van personeel. Onbekend is nog welke effecten de coronacrisis heeft op de vraag van inwoners en bedrijven naar BRIKS-taken. Dit is dus een risico.
De ODRN kampt met een financieel tekort. Dit is ontstaan door de stijging van de omvang van de werkzaamheden (onder andere door aantrekken economie). Met de deelnemers (opdrachtgevers) en de ODRN samen zijn we een doorontwikkeling aan het maken voor de ODRN, zodat in de toekomst deze financiële problemen zich niet meer voordoen. Dit betekent waarschijnlijk een extra bijdrage van de deelnemende gemeentes. De begroting van de ODRN wordt aangepast naar de reële cijfers. Het verwachte tekort verdeelt de ODRN over deelnemers. - Verbonden partij Stichting Rijk van Nijmegen@
Stichting Rijk van Nijmegen@
Rechtsvorm
Stichtingen en verenigingen
Vestigingsplaats
Nijmegen
Verantwoordelijke portefeuille
I. v.d. Scheur (vanaf 1-1-2021)
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Bestuurslid
Deelnemers
7 gemeenten, provincie Gelderland en de Rabobank
Openbaar en gemeentelijk belang
RvN@ heeft als doel om de innovatiekracht van het MKB in het Rijk van Nijmegen te versterken om zo een topregio in Nederland te worden. Hierbij staan de thema’s Food&Health, Circulair ondernemen en Smart&IT centraal.
Het vergroten van de innovatiekracht van het MKB is ook een hoofddoel uit de Economische visie van de gemeente. Innovatie is belangrijk voor de concurrentiekracht van onze bedrijven. Daarnaast is er veel overlap tussen de thema’s van RvN@ en onze sterke economische thema’s.
Visie
Om de economische potentie van het Rijk van Nijmegen te verzilveren, is het essentieel om de krachten in de regio te verbinden en te versterken in een intensieve samenwerking tussen inwoners, bedrijven, instellingen en gemeenten.
Beleidsvoornemens
De belangrijkste koerswijziging die eind 2019 is ingezet betreft de sterkere focus op het MKB en innovatie binnen drie prioritaire thema’s:
- Food&Health
- Smart&IT
- Circulair Ondernemen
De ambitie van RvN@ voor de periode 2020-2025 is: Het versterken van de innovatiekracht van het MKB in de regio Rijk van Nijmegen om een topregio van Nederland te worden. Een regio waarin de ontwikkeling van innovaties leidt tot meer economische groei in de vorm van o.a. vergroting van de arbeidsparticipatie, minder werkeloosheid en behoud van talent voor de regio.
De ambitie is vertaald in drie strategische doelen:
- Het versterken van de samenwerking en kennisuitwisseling binnen de regio door het verbinden van MKB-bedrijven, overheden, studenten en (onderwijs)instellingen;
- Het behouden en ontwikkelen van talent voor het MKB in de regio Rijk van Nijmegen;
- Het bevorderen van markt- en productinnovaties in het MKB.
Bedragen x € 1.000
Rekening 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
-21
-22
-22
-22
-22
-22
Eind boekjaar 2019
Eind boekjaar 2020
Eind boekjaar 2021
Eind boekjaar 2022
Eind boekjaar 2023
Eind boekjaar 2024
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
Resultaat verbonden partij
Omvang eigen vermogen verbonden partij
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
Toelichting
Ontwikkelingen
Zie het kopje ‘’beleidsvoornemens’’.
Risico's
Voor financiering is RvN@ sterk afhankelijk van de gemeenten en de Rabobank in het Rijk van Nijmegen. Bij een aantal gemeenten is de financiering van RvN@ onderwerp van discussie. Om RvN@ stabiliteit en duidelijkheid te geven voor de komende jaren, wordt er gewerkt aan een convenant. Een convenant met de gemeenten en de Rabobank waarin de financiering voor de komende jaren min of meer wordt vastgelegd.
- Verbonden partij Euregio (Rhein-Waal)
Euregio (Rhein-Waal)
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Kleve
Verantwoordelijke portefeuille
M. Slinkman
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Lid Euregioraad
Deelnemers
Duitse en Nederlandse gemeenten, regionale overheden
Openbaar en gemeentelijk belang
Stimuleren van de grensoverschrijdende samenwerking in het Nederlands-Duits grensgebied.
Visie
De Euregio Rijn-Waal geldt als pleitbezorger voor de gehele grensregio. Wij zetten ons bij Nederlandse, Duitse en Europese instellingen en organen in voor de belangen van de grensregio, om de grensoverschrijdende toegankelijkheid duurzaam te verbeteren. De belangenbehartiging vindt plaats op alle maatschappelijk relevante gebieden, van economie en infrastructuur tot onderwijs en cultuur.
Daarnaast biedt de Euregio Rijn-Waal ook een platform voor diverse doelgroepen in de regio. Enkele voorbeelden zijn het Euregionale Forum voor Grensoverschrijdende Gezondheidszorg en de Ronde Tafel Openbare Orde en Veiligheid. Ook faciliteert de Euregio Rijn-Waal desgewenst grensoverschrijdende ad-hoc werkgroepen rondom diverse actuele thema's.Beleidsvoornemens
De Euregio Rijn-Waal is een Nederlands-Duits openbaar lichaam, waarbij circa 55 gemeenten en regionale overheden zijn aangesloten. De Euregio Rijn-Waal heeft als belangrijkste doel de grensoverschrijdende samenwerking te verbeteren en te intensiveren. De Euregio Rijn-Waal brengt partners bij elkaar om gezamenlijke initiatieven te starten.
De Euregio Rijn-Waal wil zich nog duidelijker positioneren en onderscheiden als expert op het gebied van grensoverschrijdende samenwerking. De Euregio Rijn-Waal is vertegenwoordigd in vele netwerken aan beide zijden van de grens en heeft veel expertise in huis om grensoverschrijdende vragen te kunnen beantwoorden. De Euregio Rijn-Waal is niet alleen expert op het gebied van het Europese subsidieprogramma's als INTERREG en Eures, maar is ook het aanspreekpunt voor haar inwoners als het gaat om grensoverschrijdend wonen en werken. De Euregio Rijn-Waal faciliteert actief de netwerken op het gebied van onder andere intergemeentelijke samenwerking, gezondheidszorg en openbare orde en veiligheid. Met haar brede kennis wil de Euregio Rijn-Waal haar leden en stakeholders motiveren grensoverschrijdend actief te worden.
Meer beleidsvoornemens zijn te vinden in de Strategische Agenda 2020 Euregio.Bedragen x € 1.000
Rekening 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
-8
-8
-8
-8
-8
-8
Eind boekjaar 2019
Eind boekjaar 2020
Eind boekjaar 2021
Eind boekjaar 2022
Eind boekjaar 2023
Eind boekjaar 2024
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
Resultaat verbonden partij
Omvang eigen vermogen verbonden partij
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
Toelichting
Opgenomen zijn de cijfers van het laatst bekende verantwoordingsjaar 2019.
Ontwikkelingen
De Euregio gaat een grensoverschrijdend mobiliteitsonderzoek uitvoeren. Dit betreft een breed onderzoek dat diverse (grensoverschrijdende) mobiliteitsaspecten zal bekijken (weg, spoor, water, OV, fiets). Er zal op basis hiervan ook een uitvoeringsplan worden opgesteld. Niet duidelijk is of dit uitvoeringsplan ook betrekking zal hebben op ons grondgebied. Wij blijven uiteraard zowel ambtelijk als bestuurlijk betrokken bij dit traject.
Risico's
Geen.
- Verbonden partij Gemeenschappelijk Orgaan regio Arnhem Nijmegen
Gemeenschappelijk Orgaan regio Arnhem Nijmegen
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Nijmegen
Verantwoordelijke portefeuille
M. Slinkman
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Afgevaardigde gemeente
Deelnemers
18 gemeenten
Openbaar en gemeentelijk belang
In de regio Arnhem Nijmegen werken we samen op de gebieden economie, wonen, mobiliteit en duurzaamheid. Deze samenwerking is geregeld in een lichte vorm van een gemeenschappelijke regeling: het Gemeenschappelijk Orgaan (GO).
Het GO richt zich op een structurele verbetering van het vestigingsklimaat voor inwoners en bedrijven in de Arnhem Nijmegen City Region, in zowel nationaal als internationaal perspectief. Het doel van het GO is om op de gebieden economie, mobiliteit, wonen en duurzaamheid het beleid onderling en met de provincie af te stemmen.
Het GO bestaat uit een Bestuurlijk Overleg (hier nemen over het algemeen de burgemeesters in plaats). Naast en rondom dit Bestuurlijk Overleg zijn 4 regionale portefeuillehoudersoverleggen georganiseerd: economie, wonen, duurzaamheid en mobiliteit.Visie
De Regio Arnhem Nijmegen is een regionaal samenwerkingsverband tussen 18 gemeenten gericht op een structurele verbetering van het vestigingsklimaat voor inwoners en bedrijven in de regio Arnhem Nijmegen, in nationaal en internationaal perspectief. Ook moet het leiden tot een intensieve samenwerking met ondernemers, onderwijs- en kennisinstellingen en de overheid: de Triple Helix.
Beleidsvoornemens
Zie onder het kopje ‘Ontwikkelingen’.
Bedragen x € 1.000
Rekening 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
-65
-65
-347
-347
-347
-347
Eind boekjaar 2019
Eind boekjaar 2020
Eind boekjaar 2021
Eind boekjaar 2022
Eind boekjaar 2023
Eind boekjaar 2024
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
4,47%
Resultaat verbonden partij
Omvang eigen vermogen verbonden partij
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
Toelichting
Ontwikkelingen
In 2019 is geconstateerd dat deze lichte vorm van samenwerking de genoemde ambities onvoldoende kan waarmaken. Besloten is toen om een versterkingsproces te starten. Onder leiding van een stuurgroep is er gewerkt aan een nieuwe visie op de regio en een nieuwe agenda met opgaven. Over de voorstellen zal eind 2020 door de 18 betrokken raden een besluit worden genomen.
Doel van de versterking zijn het vergroten van slagkracht, het laten horen van een steviger stem in Arnhem (Provincie), Den Haag (Rijk), Brussel (Europa) en Düsseldorf, en het vergroten van de bestuurlijke transparantie. Ingestoken wordt op een stevigere vorm van samenwerking (Openbaar lichaam met een regiobureau), en een opgavegerichte manier van werken om zo de benodigde integraliteit en slagkracht te organiseren.
De nieuwe samenwerking zal vermoedelijk per 1 januari 2021 van start gaan.Risico's
- Meedoen aan de opgaven is niet verplicht. Jaarlijks nemen de 18 raden daarover een besluit. Hierdoor kan er een ‘lappendeken’ ontstaan van gemeenten die wel en niet aan een bepaalde opgave meedoen. Vraag is of je dan als regio wel voldoende als eenheid kan opereren, zowel naar binnen als naar buiten.
- De nieuwe samenwerking vraagt een flink financieel commitment van gemeenten. Hier staat tegenover dat grote maatschappelijke opgaven met meer slagkracht kunnen worden aangepakt en hiervoor meer bijdragen uit Arnhem, Den Haag en Brussel kunnen worden binnengehaald. In deze tijd waarin veel gemeenten er in financieel opzicht slecht voorstaan, is wel de vraag in hoeverre de samenwerking niet te ambitieus en te kostbaar wordt. De Provincie heeft mede daarom het voornemen om de opstart van deze Versterkte samenwerking voor een deel te financieren.
- Verbonden partij Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen
Rechtsvorm
Stichtingen en verenigingen
Vestigingsplaats
Elst
Verantwoordelijke portefeuille
S. Fleuren
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Afgevaardigde gemeente
Deelnemers
33 gemeenten in de regio Arnhem Nijmegen
Openbaar en gemeentelijk belang
Het vergroten van het toeristisch marktaandeel van de Regio Arnhem Nijmegen.
Visie
De vrijetijdseconomie vormt een belangrijk onderdeel van de economie in de regio Veluwe Arnhem Nijmegen. Het streven naar economische groei binnen recreatie en toerisme zorgt voor meer bestedingen en werkgelegenheid. Hierdoor ontstaat een kwalitatief goed verblijfsklimaat. Een klimaat dat uitnodigt om te bezoeken, in te wonen en in te werken. TVAN heeft de ambitie een belangrijke partner te zijn in deze regionale ontwikkelingen.
Beleidsvoornemens
De missie van TVAN is het in gang zetten en beschikbaar stellen van een collectieve marketingaanpak die ingezet kan worden om duurzame groei te realiseren in de vrijetijdseconomie van de regio Veluwe Arnhem Nijmegen. Daarvoor werkt TVAN intensief samen met een grote hoeveelheid aan partners binnen en buiten de regio. Ze werken nauw samen met de provincie. Het Toeristisch Toekomstperspectief (Toerisme in Balans) en het op te stellen uitvoeringsplan bieden kansen voor duurzame toeristische groei in de regio Arnhem-Nijmegen.
Bedragen x € 1.000
Rekening 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
-48
-49
-49
-49
-49
-49
Eind boekjaar 2019
Eind boekjaar 2020
Eind boekjaar 2021
Eind boekjaar 2022
Eind boekjaar 2023
Eind boekjaar 2024
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
Resultaat verbonden partij
37
Omvang eigen vermogen verbonden partij
192
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
998
Toelichting
Ontwikkelingen
TVAN stelt in nauwe samenwerking met de gemeenten in de regio Arnhem-Nijmegen een Toeristisch uitvoeringsplan op. Hierin staan plannen en projecten die bijdragen aan de Leefbaarheid in en opgaven van de gemeenten. Dit plan is in de tweede helft van 2020 gereed.
Daarnaast is TVAN in nauwe samenwerking met de regio Arnhem-Nijmegen een nieuw/ ander concept voor Gastheerschap aan het verkennen.
De gemeenten in het Rijk van Nijmegen werken nauw samen als het gaat om promotie van het Rijk van Nijmegen. Deze samenwerking willen zij intensiveren en bij de opdrachtverlening aan TVAN willen zij meer aan het stuur zitten als het gaat om de inhoud van de werkzaamheden van TVAN en de verantwoording hiervan. Deze samenwerking wordt in 2020/2021 duidelijker vormgegeven.Risico's
Geen.
- Verbonden partij Grenzland Draisine GMBH
Grenzland Draisine GMBH
Rechtsvorm
Vennootschappen en coöperaties
Vestigingsplaats
Kranenburg (Duitsland)
Verantwoordelijke portefeuille
S. Fleuren
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Lid toezichtsraad
Deelnemers
Kleve, Kranenburg en Berg en Dal
Openbaar en gemeentelijk belang
Toeristische exploitatie van het voormalig spoortracé Groesbeek-Kranenburg-Kleve.
Visie
Het exploiteren van het voormalig spoortracé Groesbeek-Kranenburg-Kleve.
Beleidsvoornemens
Mede in het kader van het project "Zorgeloos op Vakantie" wil men een aantal draisinen met trapondersteuning realiseren.
De organisatie heeft een Nederlands communicatiebureau in de arm genomen en besteedt meer aandacht aan promotie in Nederland zodat het aandeel Nederlandse bezoekers van het totaal aantal bezoekers toeneemt.
Het betrekken van toeristische ondernemers zodat deze ambassadeur worden voor de fietstrein en nog meer samenwerking op gang komt. Dit doet men door bijvoorbeeld een “Ondernemerstour” te organiseren.Bedragen x € 1.000
Rekening 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
0
0
0
0
0
0
Eind boekjaar 2019
Eind boekjaar 2020
Eind boekjaar 2021
Eind boekjaar 2022
Eind boekjaar 2023
Eind boekjaar 2024
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
33,33%
Resultaat verbonden partij
0
Omvang eigen vermogen verbonden partij
19
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
59
Toelichting
Ontwikkelingen
Het aantal gasten schommelt rond 25.000. Afhankelijk van het weer zijn dit meer of minder gasten. In 2020 heeft de corona gezorgd voor flinke omzetverliezen. De fietstrein probeert meer gasten aan te trekken door zich actief te profileren op de Nederlandse markt, bij ondernemers en door zichtbaar te zijn via social media en advertenties.
Risico's
Te nat en te warm weer dragen bij aan een lagere omzet.
In het verleden is de fietstrein meerdere malen met vandalisme geconfronteerd. Dit leidt tot een behoorlijke kostenuitzetting. Een verzekering hiertegen is te kostbaar. - Verbonden partij Modulaire Gemeenschappelijke Regeling
Modulaire Gemeenschappelijke Regeling
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Nijmegen
Verantwoordelijke portefeuille
S. Fleuren/I.v.d.Scheur
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Lid Dagelijks Bestuur/ Lid Algemeen Bestuur
Deelnemers
Beuningen, Druten, Heumen, Nijmegen, Mook en Middelaar, Wijchen, Berg en Dal
Openbaar en gemeentelijk belang
De MGR heeft twee modules, het Werkbedrijf en IRvN. De gemeente Berg en Dal is deelnemer in beide modules. Het Werkbedrijf voert voor de regiogemeenten de wettelijke re-integratie taken uit op grond van de Participatiewet. Daarnaast voert ze de wettelijke taken uit op grond van de Wet sociale werkvoorziening. De module IRvN voert een aantal ICT-taken uit voor de regiogemeenten. Daarnaast heeft de MGR ook een platformfunctie.
Visie
In het koersdocument "In een goede relatie geef je elkaar de ruimte "staat een aantal principes gedefinieerd voor regionale samenwerking. Principes die tot stand zijn gekomen na een traject van ruim 2 jaar met raden en colleges:
1. Samenwerking haalt het maximale uit de uitvoering.
2. Samenwerking laat beleid een lokale aangelegenheid.
3. Samenwerking levert geen bestuurlijke drukte op.
4. Samenwerking gaat uit van ontkokering en integraliteit.Het werkbedrijf en ICT Rijk van Nijmegen staan als modules van de MGR voor de uitdaging vorm te geven aan de eerste twee principes. Het is aan de MGR om invulling te geven aan de laatste twee principes. Dit wordt onder meer gedaan door de platformfunctie, waarmee gesprekken op het niveau van het Rijk van Nijmegen over thema's die meerdere gemeenten aangaan gefaciliteerd kunnen worden. Ook de overige ondersteuning van het bestuur, breder dan alleen voor wat betreft de invulling van de platformfunctie, val onder dit kopje. Hiermee is er aansluiting bij de praktijk, waarin dit ook geen gescheiden taken en werkzaamheden betreft.
Beleidsvoornemens
Met betrekking tot het Werkbedrijf zijn de voornemens:
- Meer arbeidsgehandicapten aan de slag.
- Dienstverlening aan statushouders.
- Invullen wettelijke verplichting beschut Werk Participatiewet.
- Verbeteren samenspel met afdelingen Inkomen en participatieconsulenten.
- De toegevoegde waarde per SW-medewerker wordt zoveel mogelijk op peil gehouden, ondanks het feit dat de inzetbaarheid van deze groep onder druk staat.
- Terugdringen van het hoge ziekteverzuim.
- Verder bouwen aan de keten van loonvormende arbeid.
- Kandidaten die zich ontwikkelen in de niet-loonvormende keten, de stap naar de loonvormende keten te laten zetten. Iemand die door bepaalde omstandigheden niet meer in staat is tot loonvormende arbeid, toe te leiden naar de lokale situatie voor een niet-loonvormende activiteit.
Met betrekking tot de platformfunctie zijn de voornemens:
- In samenwerking met de Agendacommissie drie regionale (raads)bijeenkomsten organiseren;
Voor nadere informatie: zie Begroting 2021 – 2024 en bijstelling 2020 MGR Rijk van Nijmegen
Bedragen x € 1.000
Rekening 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
-7.321
-7.627
-7.243
-6.915
-6.689
Eind boekjaar 2019
Eind boekjaar 2020
Eind boekjaar 2021
Eind boekjaar 2022
Eind boekjaar 2023
Eind boekjaar 2024
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
8,78%
8,78%
8,78%
8,78%
8,78%
8,78%
Resultaat verbonden partij
170
0
0
0
0
0
Omvang eigen vermogen verbonden partij
0
0
0
0
0
0
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
21.756
20.861
20.484
20.263
20.036
19.779
Toelichting
Ontwikkelingen
- In het eerste kwartaal 2020 heeft Werkbedrijf de samenwerking met BlueView verder vormgegeven. De productieverantwoordelijkheid op de Boekweitweg is overgedragen aan BlueView. Dit betekent dat de SW-medewerkers die beschut werkten, beschut zijn gedetacheerd. De financiële voordelen werken door naar 2021 en verdere jaren. Deze effecten zijn meegenomen in de conceptbegroting 2021 van de MGR.
- Het scherp sturen op de opdracht aan de MGR – Werkbedrijf.
- Doorvertaling naar de dienstverleningsovereenkomst (DVO), die in principe tweejaarlijks opnieuw wordt vastgesteld.
- Onderzoek naar verhuizing van Werkbedrijf naar het pand aan de Boekweitweg, verkoop van het pand aan de St. Teunismolenweg en verhuur van het pand aan de Nieuwe Dukenburgseweg.
Risico's
De financiële risico’s zijn opgenomen in de conceptbegroting en zullen ook in de gemeentelijke begroting 2021 worden opgenomen. Maar er zijn ook bedrijfsmatige risico’s, bijvoorbeeld een toenemend aantal bemiddelbare kandidaten die tijdens de economische crisis hun baan verliezen. De gemeenten zullen deze inwoners direct aanmelden bij WerkBedrijf voor bemiddeling en dit terwijl er naar verwachting minder vacatures zullen zijn. Daarnaast is de verwachting dat veel omscholing zal gaan plaatsvinden naar tekort-sectoren zoals de zorg en de techniek. Deze corona effecten zullen worden meegenomen in de voorjaarsnota 2021.
Daarnaast zullen er door de coronaregels (1,5 m) beperkingen zijn met betrekking tot het aantal mensen dat op de locatie Boekweitweg kan werken. Dit leidt tot verlies van omzet. - Verbonden partij Bedrijfsvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem Nijmegen
Bedrijfsvoeringsorganisatie Doelgroepenvervoer Regio Arnhem Nijmegen
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Arnhem
Verantwoordelijke portefeuille
S.Fleuren
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Lid algemeen bestuur
Deelnemers
18 gemeenten
Openbaar en gemeentelijk belang
De vervoersorganisatie heeft tot doel de gezamenlijke sturing en (financiële) beheersing van uitvoeringstaken en uitvoering van ondersteunende processen op het gebied van doelgroepenvervoer en aanvullend vervoer voor de deelnemers.
De sturing en (financiële) beheersing van uitvoeringstaken en uitvoering van ondersteunende processen op het gebied van doelgroepenvervoer en aanvullend vervoer worden overgedragen aan de vervoersorganisatie.Visie
De BVO DRAN is een gemeenschappelijke regeling van de 18 gemeenten in de regio Arnhem en Nijmegen. De BVO DRAN koopt voor de gemeenten het doelgroepenvervoer in (Wmo-, leerlingen-, dagbestedings- en Jeugdwetvervoer) en ziet toe op de uitvoering ervan.
Beleidsvoornemens
De achttien gemeenten in de regio Arnhem-Nijmegen en de provincie Gelderland werken samen aan het regionale doelgroepenvervoer. Doelgroepenvervoer is vervoer voor inwoners die geen of niet altijd gebruik kunnen maken van regulier openbaar vervoer. De samenwerkende gemeenten hebben hiervoor de Vervoersorganisatie Regio Arnhem Nijmegen opgericht.
De vervoersorganisatie brengt de belangen van de gemeenten samen op het gebied van aanvullend vervoer. Samen werken de gemeenten aan het tot stand brengen, ontwikkelen en in stand houden van een kwalitatief hoogwaardig, herkenbaar, efficiënt en eenvoudig te gebruiken vervoersysteem. Dit vervoer rijdt per 1 september 2016 onder de naam Avan. Het houdt rekening met de mogelijkheden van de reizigers en hun sociale netwerk. En het bedient ook het buitengebied en de kleine kernen, met optimale aansluiting op het reguliere openbaar vervoer.
In de vervoersorganisatie sturen en beheersen de gemeenten samen de uitvoering en ondersteunende processen voor dit aanvullend openbaar vervoer.Bedragen x € 1.000
Rekening 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
-1.092
-1.069
-1.017
-1.118
-1.226
-1.339
Eind boekjaar 2019
Eind boekjaar 2020
Eind boekjaar 2021
Eind boekjaar 2022
Eind boekjaar 2023
Eind boekjaar 2024
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
Resultaat verbonden partij
0
Omvang eigen vermogen verbonden partij
0
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
8.669
Toelichting
Ontwikkelingen
Eind 2019 begin 2020 is het regionale doelgroepenvervoer opnieuw aanbesteed, met voor onze gemeente een positief resultaat. De nieuwe overeenkomsten zijn ingegaan op 1 augustus 2020. Berg en Dal heeft het leerlingenvervoer en het Wmo-vervoer ondergebracht bij Avan. De overeenkomsten hebben een looptijd van maximaal tien jaar (initiële periode van vier jaar en verlengingsopties van telkens twee jaar).
Bij de aanbesteding is besloten om af te stappen van het regiemodel en terug te gaan naar het callcentermodel. Dit houdt in dat de vervoerders zelf verantwoordelijk worden voor de ritaanname en het plannen van de ritten, en dit niet meer bij een externe partij wordt belegd. Het betekent echter ook dat een aantal regietaken weer bij de vervoersorganisatie worden neergelegd, zoals het genereren van managementrapportages.Risico's
De BVO/DRAN is in 2016 opgericht als de lichtste juridische vorm van een GR. Een aantal taken zijn nooit formeel vastgelegd of gemandateerd. Er wordt momenteel onderzocht of dit alsnog geregeld zou moeten worden. Het is op dit moment nog niet bekend wat daar de eventuele gevolgen van zouden kunnen zijn.
Daarnaast geldt dat iedere gemeente 1 stem heeft in het Algemeen Bestuur. De stem van de gemeente Berg en Dal is er dus 1 van de 18. Binnen het AB geldt dat de meeste stemmen tellen. Het AB kan dus besluiten nemen waar de gemeente Berg en Dal het niet mee eens is.
Het doelgroepenvervoer is een wettelijke taak met een open-einde regeling. Naar verwachting blijft het gebruik van het Wmo-vervoer de komende jaren toenemen in verband met de vergrijzing. De VNG gaat uit van een jaarlijkse toename van 7%. Het gebruik van het leerlingenvervoer laat al een aantal jaren een daling zien.