- Verbonden partij Veiligheidsregio Gelderland Zuid
Veiligheidsregio Gelderland Zuid
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Nijmegen
Verantwoordelijke portefeuille
M. Slinkman
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Lid Algemeen bestuur
Deelnemers
Berg en Dal, Beuningen, Buren, Culemborg, Druten, Geldermalsen, Heumen, Lingewaal, Maasdriel, Neder-Betuwe, Neerijnen, Nijmegen, Tiel, West Maas en Waal, Wijchen en Zaltbommel.
Openbaar en gemeentelijk belang
De VRGZ behartigt de belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van hulpverlening en veiligheid.
Visie
De Veiligheidsregio Gelderland-Zuid opereert in een samenleving die zich kenmerkt door snelle technologische en infrastructurele ontwikkelingen, een toenemende invloed van de media, individualisering, economische en demografische veranderingen en groter wordende veiligheidsrisico's. De veiligheidsregio signaleert deze maatschappelijke ontwikkelingen, speelt hier alert en proactief op in en stemt haar beleid en taakuitvoering hierop af.
De Veiligheidsregio Gelderland-Zuid zorgt voor een snelle en goede geneeskundige hulpverlening en brandweerzorg aan de inwoners van de regio.
De Veiligheidsregio Gelderland-Zuid is leidend op het gebied van rampenbestrijding en crisisbeheersing. Zij neemt initiatief en zorgt voor coördinatie tussen gemeenten en alle betrokken organisaties op dit gebied. Zij levert meerwaarde door kwalitatief goede producten, bindend vermogen, betrouwbaarheid en een open communicatie.
Door opleiding, oefening en training, maar ook door het vergroten van het lerend vermogen en professionalisering van de informatievoorziening, zorgt de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid voor een optimale voorbereiding op grootschalige incidenten, rampen en crises.
De Veiligheidsregio Gelderland-Zuid is een expert in het inschatten van veiligheidsrisico's en het voorkomen van onveilige situaties. Deze rol vervult zij via een krachtig netwerk, een proactieve en alerte houding en gevraagde en ongevraagde adviezen van hoogwaardig niveau.
Een focus op vernieuwen, verbeteren en professionele ontwikkeling maakt de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid tot een vanzelfsprekende en leidende partner in veiligheid.
Beleidsvoornemens
Het regionaal risicoprofiel is een inventarisatie en analyse van de in onze veiligheidsregio aanwezige risico’s, inclusief relevante risico’s uit aangrenzende gebieden. Het regionaal risicoprofiel is ook een instrument om inspanningen van gemeenten, crisispartners en regio’s op elkaar af te stemmen om juiste beleidskeuzes te kunnen maken. Het regionaal risicoprofiel vormt de basis voor het door de veiligheidsregio, op grond van de Wet veiligheidsregio’s (Wvr), vastgestelde regionaal beleidsplan.
Het beleidsplan vormt het strategische beleidskader voor de veiligheidsregio en beschrijft de koers voor de komende vier jaar. Tevens is het conceptplan door de veiligheidsregio voorgelegd aan de diverse crisispartners en afgestemd met de aangrenzende veiligheidsregio’s.Bedragen x € 1.000
Rekening 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
-2.146
-2.256
-2.389
-2.389
-2.372
-2.374
Eind boekjaar 2019
Eind boekjaar 2020
Eind boekjaar 2021
Eind boekjaar 2022
Eind boekjaar 2023
Eind boekjaar 2024
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
5,75%
5,76%
5,77%
5,77%
5,77%
5,77%
Resultaat verbonden partij
-398
0
0
0
0
0
Omvang eigen vermogen verbonden partij
3.285
3.085
2.885
2.835
2.835
2.835
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
64.335
68.390
68.427
68.258
67.164
65.778
Toelichting
Ontwikkelingen
Accenten in regionaal beleidsplan 2020-2023
- Samenwerking en afstemming.
- Risicogericht werken.
- Een weerbare samenleving.
- Een toekomstbestendige veiligheidsregio.
- Risico’s met extra focus.
Risico's
De algemene reserves C&R (Crisisbeheersing en Rampenplan) en RAV (Regionale Ambulance Voorziening) zijn onvoldoende op peil om daarmee de gewogen risico's volledig af te dekken. In het uiterste geval staan gemeenten garant voor het restant. Voor ons betekent dit theoretisch een risico van maximaal € 77.298.
- Verbonden partij Dar N.V.
Dar N.V.
Rechtsvorm
Vennootschappen en coöperaties
Vestigingsplaats
Nijmegen
Verantwoordelijke portefeuille
N.Verheul
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Algemene vergadering aandeelhouders
Deelnemers
Beuningen, Druten, Heumen, Nijmegen, Wijchen en Berg en Dal
Vanaf 2021 ook Mook en MiddelaarOpenbaar en gemeentelijk belang
Verwerking van afval in de regio Nijmegen.
Visie
Samen met andere regiogemeenten is er nu een intensieve samenwerking op het gebied van afvalbeheer. Het is de bedoeling de komende jaren het afvalbeheer verder te verduurzamen en schaalvoordelen te realiseren.
Beleidsvoornemens
De bekende slogan is: “Dar, en ‘t is weer fris!” Fris is de kernboodschap van de visie, `Dar houdt de regio fris´. Fris is immers ambitieus en zegt meer dan ‘schoon’. Wij vinden die bredere visie noodzakelijk. Fris staat ook voor duurzaam ondernemen. Het staat voor intensieve betrokkenheid van medewerkers, partners en burgers bij alles dat wij doen. Fris betekent dat de regio uitstekende dienstverlening krijgt en dat iedereen begrijpt hoe hij of zij daar een directe rol in speelt. Fris betekent niets minder dan op weg zijn naar de schoonste regio van Nederland.
Bedragen x € 1.000
Rekening 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
14
67
45
53
57
57
Eind boekjaar 2019
Eind boekjaar 2020
Eind boekjaar 2021
Eind boekjaar 2022
Eind boekjaar 2023
Eind boekjaar 2024
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
6.234 aandelen(5,57%)
Resultaat verbonden partij
879
Omvang eigen vermogen verbonden partij
14.202
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
12.137
Toelichting
Ontwikkelingen
Per 1-1-2021 wordt ook gemeente Mook en Middelaar aandeelhouder en opdrachtgever van Dar NV.
Risico's
- Verbonden partij Vitens N.V.
Vitens N.V.
Rechtsvorm
Vennootschappen en coöperaties
Vestigingsplaats
Arnhem
Verantwoordelijke portefeuille
S.Fleuren
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Afgevaardigde in Algemene Vergadering van Aandeelhouders
Deelnemers
Gemeenten en provincies in het verzorgingsgebied van Vitens
Openbaar en gemeentelijk belang
Het voorzien in schoon en veilig drinkwater.
Visie
Vitens wil water voor mensen laten werken.
Door te zorgen voor een voortreffelijke dienstverlening, handige producten en diensten en betrouwbare informatieverstrekking. Daarom zoekt Vitens voortdurend naar verbeteringen. Waar iedereen zijn voordeel mee kan doen. De klant, het milieu, de economie en de maatschappij. Daarom gaat Vitens de dialoog aan over de rol van drinkwater, over thema’s als duurzaamheid en innovatie, zowel nationaal als internationaal.Waardevol water voor nu en in de toekomst. Dat is hun missie.
Vitens zorgt ervoor dat er 24/7 betrouwbaar water uit de kraan komt en voor goede service daaromheen. Daarnaast zet Vitens zich ook actief in om onze kostbare drinkwaterbronnen te beschermen.
Beleidsvoornemens
Vitens streeft ernaar dat haar klanten kunnen vertrouwen op de leveringszekerheid van drinkwater, een optimale kwaliteit en een zo laag mogelijke prijs. Deze continuïteitsdoelstelling is de brede en solide basis van ons bedrijf en daar doen we geen concessies aan. Om voldoende drinkwater van topkwaliteit te leveren, zijn we afhankelijk van een robuust toekomstbestendig zoetwatersysteem. Alleen op die manier kunnen wij als drinkwaterbedrijf beschikken over voldoende schone grondwaterbronnen. Dit kunnen we niet alleen. Door de verwachte toename van weersextremen door klimaatverandering en de grote infrastructurele veranderingen die de energietransitie met zich meebrengt, is het besef gegroeid dat het zoetwatersysteem in Nederland een gedeelde verantwoordelijkheid is van alle gebruikers.
Zowel drinkwaterbedrijven, waterschappen, natuurorganisaties, provincies als de landbouw moeten de handen ineenslaan voor een duurzaam watersysteem. Dit betekent dat we de grote zoetwatervoorzieningen zo goed mogelijk vast moeten houden en dat we verstandiger met ons zoete water om moeten gaan. Denk hierbij aan maatregelen waarbij we zowel het water bewaren en beschermen, als maatregelen waarbij bedrijven en consumenten besparen op het gebruik van water. We willen naar een watersysteem waar de landbouw zijn voordeel mee doet, de continuïteit van het drinkwater gegarandeerd is én waar de natuur overeind van blijft staan.
Bedragen x € 1.000
Rekening 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
12
0
13
13
13
13
Eind boekjaar 2019
Eind boekjaar 2020
Eind boekjaar 2021
Eind boekjaar 2022
Eind boekjaar 2023
Eind boekjaar 2024
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
13.352 gewone aandelen(0,23%)
13 .352 gewone aandelen(o,23%)
13.352 gewone aandelen(0,23%)
13.352 gewone aandelen(0,23%)
Resultaat verbonden partij
11.100
20.800
24.900
26.900
Omvang eigen vermogen verbonden partij
533.300
545.700
580.600
617.500
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
1.293.000
1.378.700
1.445.000
1.485.500
Toelichting
Ontwikkelingen
De nieuwste klimaatscenario’s wijzen erop dat de afgelopen warme en droge zomers het ‘nieuwe normaal’ worden. Hierbij zijn door Vitens enkele malen de maximale vergunde te winnen hoeveelheden grondwater overschreden. De prognoses laten voor de komende decennia een sterke stijging van het drinkwatergebruik zien. Daarom wordt er door de provincie gezocht naar nieuwe drinkwaterwingebieden. Ook voor het waterwingebied Heumensoord wordt gekeken of verplaatsing van de drinkwaterputten van Brakkenstein naar Heumensoord mogelijk is. Daardoor komt de kern Heilig Landstichting in het grondwaterbeschermingsgebied te liggen. Dit beperkt gemeente Berg en Dal sterk in de oplossingsmogelijkheden voor duurzaam waterbeheer en klimaatadaptieve maatregelen; hierover vindt nadere afstemming plaats. Bovendien moet voorkomen worden dat Natura2000 gebieden verdrogen. Vitens staat de komende jaren voor grote uitdagingen en investeringen om te kunnen voldoen aan haar doelstellingen. Het Rijksbeleid t.a.v. de financiering van drinkwaterbedrijven is een ernstige belemmering om de nodige investeringen te kunnen doen en benadeelt ook de aandeelhouders, zijnde de gemeenten. Dit wordt bij de Risico’s verder uitgelegd.
Risico's
- Verbonden partij Leisurelands
Leisurelands
Rechtsvorm
Vennootschappen en coöperaties
Vestigingsplaats
Arnhem
Verantwoordelijke portefeuille
S. Fleuren
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Afgevaardigde aandeelhoudersvergadering
Deelnemers
22 Gemeenten en een gemeenschappelijke regeling met recreatiegebieden in Gelderland en Noord Limburg.
Openbaar en gemeentelijk belang
Het in stand houden, optimaliseren en laagdrempelig toegankelijk houden van openbare recreatieplassen.
Visie
Leisurelands heeft de ambitie om in een sterk veranderende wereld en markt verder uit te groeien tot een nog slagvaardiger en toonaangevender recreatiebedrijf. Dat vraagt om een bij de tijd passend aanbod dat afgestemd is op de wensen en eisen van gasten (bezoekers, organisaties) en de op de gebieden gevestigde leisure ondernemers. Daartoe zal het productaanbod kwalitatief en kwantitatief verder worden verbreed en uitgebreid.
Beleidsvoornemens
Leisurelands wil het bezoeken van de recreatievoorzieningen laagdrempelig houden. Dit moet er voor zorgen dat de recreatieplassen door meer inwoners wordt bezocht. Bij het Wylermeer stond dit onder druk door de terugkerende algen-problematiek. Het meer was daardoor vaak afgesloten voor bezoek. Daarom zijn er baggerwerkzaamheden uitgevoerd. De komende jaren moet blijken of dit met succesvolle resultaten is. Over de bezoekcijfers van 2020 is (ook i.v.m. de coronacrisis) nog niets bekend. Leisurelands gaat geleidelijk op verschillende recreatiegebieden de toiletgebouwen vernieuwen. Hiermee krijgen deze gebieden een kwaliteitsimpuls. Het is nog niet bekend wanneer het Wylerbergmeer aan de beurt is.
Bedragen x € 1.000
Rekening 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
0
0
0
0
0
0
Eind boekjaar 2019
Eind boekjaar 2020
Eind boekjaar 2021
Eind boekjaar 2022
Eind boekjaar 2023
Eind boekjaar 2024
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
3.098 aandelen(1,57%)
Resultaat verbonden partij
122
Omvang eigen vermogen verbonden partij
68.893
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
15.487
Toelichting
Ontwikkelingen
In 2020 heeft Leisurelands een nieuwe directeur aangesteld.
Risico's
- Verbonden partij Milieusamenwerking Afvalverwerking Regio Nijmegen
Milieusamenwerking Afvalverwerking Regio Nijmegen
Rechtsvorm
Vennootschappen en coöperaties
Vestigingsplaats
Nijmegen
Verantwoordelijke portefeuille
N.Verheul
Functie(s) betrokken bestuurder(s)
Dagelijks Bestuur & Algemeen Bestuur
Deelnemers
8 gemeenten in de regio Nijmegen
Openbaar en gemeentelijk belang
De MARN is een samenwerking tussen acht gemeenten in de regio Nijmegen. Deze samenwerking richt zich op het brede terrein van milieu.
Door de regionalisering van de Dar en de komst van de Omgevingsdienst Regio Nijmegen (ODRN) is het (regionale) belang van MARN op het gebied van projecten voor afval en milieu afgenomen.
MARN heeft als gemeenschappelijke regeling nog wel een belangrijke rol om met de regiogemeenten onze belangen in de ARN te behartigen.Door de regionalisering van de Dar en de komst van de Omgevingsdienst Regio Nijmegen (ODRN) is het (regionale) belang van MARN op het gebied van projecten voor afval en milieu afgenomen.
MARN heeft als gemeenschappelijke regeling nog wel een belangrijke rol om met de regiogemeenten onze belangen in afvalenergiecentrale ARN te behartigen. Bovendien is MARN een van de partijen in de regionale stuurgroep Circulaire Economie.Visie
De Milieusamenwerking en Afvalverwerking Regio Nijmegen, afgekort MARN, is een samenwerkingsverband van acht gemeenten in de regio Nijmegen. De MARN ondersteunt de deelnemende gemeenten bij de bescherming van het milieu op de onderwerpen afval, bodem, externe veiligheid, klimaat en energie.
Beleidsvoornemens
MARN heeft zelfstandig geen beleidsvoornemens. In ieder geval wordt uitvoering gegeven aan het aandeelhouderschap van ARN BV. Daarnaast wordt naar wens samenwerking tussen de regiogemeenten gefaciliteerd op de verschillende beleidsterreinen.
Bedragen x € 1.000
Rekening 2019
Begroting 2020
Begroting 2021
Begroting 2022
Begroting 2023
Begroting 2024
Jaarlijkse bijdrage Berg en Dal aan verbonden partij
55
60
60
60
60
60
Eind boekjaar 2019
Eind boekjaar 2020
Eind boekjaar 2021
Eind boekjaar 2022
Eind boekjaar 2023
Eind boekjaar 2024
Aandeel belang gemeente in verbonden partij (%)
10,33%
10,33%
10,33%
Resultaat verbonden partij
160
125
101
Omvang eigen vermogen verbonden partij
10.309
9.869
9.389
Omvang vreemd vermogen verbonden partij
1.874
1.749
1.657
Toelichting
Ontwikkelingen
Gedurende 2019 en 2020 hebben de regio’s Rivierenland en De Vallei hun aandelen in ARN BV verkocht aan ARN BV. Daarop hebben de resterende aandeelhouders Remondis en MARN hun aandelenpakket herijkt waardoor MARN nu 51% van de aandelen heeft.
Daarnaast werken we momenteel een eventuele taakvelduitbreiding op het gebied van de energietransitie uit. Besluitvorming hierover moet nog plaatsvinden.Risico's
De risico’s van de MARN zijn beperkt. Het Algemeen Bestuur heeft in de notitie Weerstandsvermogen bepaald dat voor de afdekking van de risico’s de begrotingspost Onvoorzien voldoende is. Daarnaast is MARN aandeelhouder in ARN B.V.. Zij heeft één lening (in verband met grondverkoop) en geen garanties meer uitstaan naar ARN B.V.. De lening is afgedekt met een eerste recht van hypotheek. Tevens heeft MARN met ARN B.V. een vast tarief met indexering voor het door de deelnemers in de MARN aangeleverde afval. Het risico dat MARN loopt bedraagt ten hoogste de waarde van de aandelen die MARN heeft in ARN B.V. Deze zijn gewaardeerd op verkrijgingsprijs en wel voor een waarde van € 1.701.675. Verder wordt verwezen naar de paragraaf verbonden partijen.
Door het Algemeen Bestuur is in juni 2014 besloten dat de MARN geen weerstandsvermogen dient aan te houden anders dan de € 10.000 Post onvoorzien uit de begroting.
Indien de Algemene reserve onvoldoende is om in een bepaald jaar tekorten op te vangen, die voortvloeien uit de rekening en er geen andere dekking kan worden gevonden, wordt het bepaalde in de tekst van de gemeenschappelijke regeling MARN artikel 28 van toepassing. Daarin is bepaald dat de gemeenten naar rato van het inwonertal dienen bij te dragen in tekorten van de MARN.
In onze begroting houden we rekening met € 0.